
Onko veneellesi sattunut vahinko?
Toimi näin vahingon sattuessa.
Vahingon ilmoittaminen - ohjeet
1. Estä lisävahingot
Jos vahinko on käynnissä tai tilanne vaarantaa veneen tai ympäristön turvallisuuden, tee tarvittavat toimenpiteet lisävahinkojen estämiseksi.
2. Kerää tärkeät tiedot
Tarvitsemme vahinkoilmoitusta varten seuraavat tiedot:
- Vahingon tapahtumapaikka ja -aika
- Kuvaus tapahtuneesta
- Mahdolliset valokuvat vahingosta
- Osapuolten ja mahdollisten silminnäkijöiden yhteystiedot
- Veneen tiedot ja vakuutusnumero (jos tiedossa)
3. Tee vahinkoilmoitus
Voit ilmoittaa vahingosta näiden ohjeiden mukaan
4. Me otamme yhteyttä
Käsittelemme ilmoituksen mahdollisimman pian ja otamme sinuun yhteyttä tarvittaessa lisätietojen saamiseksi ja mahdollisen vahinkotarkastuksen sopimiseksi. Tarvittaessa neuvomme sinua myös korjausprosessissa ja arvioinnissa.
Pelastuskulut ja hinaussopimukset
- Jos veneesi tarvitsee pelastusta, hinausta tai hylyn nostoa, ota aina yhteys vakuutuksenantajaan ennen työn tilaamista, jotta kustannukset voidaan hyväksyä etukäteen.
- Jos kyseessä on hätätilanne (esim. vaaratilanne ihmisille tai veneelle), toimi ensin turvallisuuden varmistamiseksi ja ilmoita meille heti kun mahdollista.
- Kirjaa ylös sopimus ja osapuolet. Ota talteen pelastajan tai hinaajan yhteystiedot ja pyydä mahdollisuuksien mukaan kirjallinen vahvistus.
Usein kysytyt kysymykset vahinkotilanteessa
1. Mitä teen ensimmäiseksi, jos vahinko sattuu?
Huolehdi aina ensin turvallisuudesta: varmista, ettei ihmisille ole vaaraa ja estä lisävahingot, jos se on mahdollista.
2. Kenelle ilmoitan vahingosta?
Ilmoita vahingosta aina Yacht-Poolille. Yhteystietomme löydät täältä. Jos kyseessä on varkaus, ilkivalta tai merkittävä onnettomuus, ilmoita asiasta myös poliisille.
3. Pitääkö minun hyväksyttää hinaus- tai nostokulut etukäteen?
Kyllä. Ota aina yhteys vakuutuksenantajaan ennen kuin tilaat pelastus-, hinaus- tai nostotyön, jotta kustannukset voidaan hyväksyä. Hätätilanteessa turvallisuus on kuitenkin etusijalla.
4. Mitä asiakirjoja tarvitsen vahinkoilmoitukseen?
Tarvitset vahinkoilmoituslomakkeen sekä mahdolliset liitteet, kuten valokuvat, poliisiraportin, sataman lausunnon tai korjausarvion.
5. Korvataanko pelastuskulut?
Kyllä, pelastus-, hinaus- ja nostokulut voidaan korvata vakuutuksesta, jos ne on hyväksytetty etukäteen tai ne ovat olleet välttämättömiä vahingon rajoittamiseksi.
6. Miten nopeasti saan korvauksen?
Kun olemme vastaanottaneet kaikki tarvittavat tiedot ja asiakirjat, käsittelemme vahinkoasian viivytyksettä. Korvauksen maksuaika riippuu tapauksen laajuudesta ja tarvittavasta selvityksestä.
7. Entä jos olen ulkomailla vahingon sattuessa?
Toimi samalla tavalla: huolehdi turvallisuudesta, dokumentoi vahinko ja ota yhteys Yacht-Pooliin. Tarvittaessa hyväksymme myös ulkomailla tehtävät pelastus- ja korjaustyöt.
8. Pitääkö minun itse maksaa pelastaja tai hinaaja?
Usein palvelu maksetaan paikan päällä ja haetaan sen jälkeen korvausta vakuutuksesta. Ota aina kuitti ja toimita se vahinkoilmoituksen liitteeksi.
Yhteystiedot vahingon ilmoittamiseen
Olemme aina tavoitettavissa vahingon sattuessa. Älä epäröi ottaa yhteyttä!
Puhelin: +358 50 522 6141
Sähköposti: info@yacht-pool.fi